08 juni 2012

Buurtzorg schiet bok en brengt daarmee minister in verlegenheid

Minister Schipper van Volksgezondheid wil maatregelen, nu uit een onderzoek van Buurtzorg (Thuiszorg) gebleken zou zijn dat patiënten van de thuiszorg meer dan 100 euro aan overgebleven medicijnen, verbandmateriaal en hulpmiddelen in huis zouden hebben.

Al gelijk vroeg ik me af wanneer er sprake is van "over blijven". Is dat na het overlijden van de patiënt? Of als zeker is dat de patiënt niet meer thuis zal wonen? (Maar in dat geval kunnen hulpmiddelen toch nog steeds gebruikt worden?) Maar goed, dat heb ik maar als zodanig aangenomen.

Vandaag blijkt dat het geheel toch nog wel veel knulliger in elkaar zit dan ik in eerste instantie dacht. Het genoemde onderzoek blijkt een enquête te zijn met suggestieve vragen, waar wijkverpleegkundigen gevraagd werd om een inschatting te maken. Het resultaat is gebaseerd op 32 antwoordformulieren.

Kan iemand mij vertellen waarmee we bezig zijn als de minister beleid aankondigt, dat gebaseerd is op vage aannames in plaats van harde feiten? Het verbaast mij telkens weer dat feiten minder belangrijk zijn, dan emoties. Verantwoordelijk daarvoor zijn trouwens niet alleen degenen die de tendentieuze informatie naar buiten brengen, maar ook de media die de informatie gelijk oppikken en groot maken door onmiddellijk een reactie van de vermeend verantwoordelijken te vragen, zonder zelf de feiten  en de bronnen te checken. In de laatste plaats is het natuurlijk jammer dat een minister zich tot uitspraken laat verleiden zonder de feiten te kennen.