10 september 2007

Maroni

Langs het Grote Zoutmeer, waarvan er toch maar bijster weinig te zien krijgen, rijden we naar Salt Lake City. De stad werd op 24 juli 1847 door mormonenleider Brigham Young gesticht, nadat hij zijn beroemde uitspraak "this is the place'' had gedaan. In de stad draait dan ook alles om mormonen of te wel de aanhangers van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Dit kerkgenootschap werd opgericht in upstate New York door Joseph Smith, nadat deze enkele visioenen had waarin hij god, Jezus en de engel Maroni had gezien. Op onverklaarbare wijze kwam hij in het bezit van gouden teksttafels die op ondoorgrondelijke wegen in Zuidamerika waren beland, Smith heeft de tekst "vertaalt" en ziehier het bijbelboek "Mormon" was een feit. Van polygamie waren de eerste mormonen niet vies en zelfs heden ten dage schijnt het bij fundamentalistische mormonen nog voor te komen. Mij is volstrekt onbegrijpelijk hoe Smith het klaarspeelde om volgelingen voor zijn geloof te verzamelen, maar het is hem gelukt. Eén van hen was Brigham Young. Hij leidde te gelovigen, die in de oostelijke staten vanwege hun extreme opvattingen vervolgd werden naar het Westen. Onderweg legde de oude Smith in Illinois het lootje en leidde Brigham Young de gemeenschap naar het Grote Zoutmeer. Wereldwijd schijnt het geloof 13 mln aanhangers te kennen, waarvan 1,2 mln in Salt Lake City.
Dwalend door het gebied waar de momonentempel in Salt Lake City staat bekruipt mij het gevoel, dat ik (en minstens 13 mln anderen) door een geile, schizofrene godsdienstwaanzinnige bedonderd ben. Wat ik alleen niet begrijp is waarom zo veel aardige mensen het geheel niet doorzien (hebben) of ben ik aan het einde degene die het allemaal niet snapt. Een ding weet ik zeker: Ik ben niet geboren om Mormoon te zijn.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Just remember, while you may not be born Mormon, you have probably been baptized Mormon unbeknownst to you! Scary thought, huh?

06:35  

Een reactie posten

<< Home